Labels

Wednesday, April 9, 2014

Mother's Day

Assalamualaikum
ok..post kali ini nak cakap pasal esok..hari ibu...

Kita ini selalu main bedal je sambut itu sambut ini tanpa tahu asal usul sambutan tersebut diadakan..malah saya agak kecewa dengan sikap segelintir muslim yang mengetahui tapi menghiraukan,,, macam yang berlaku pada Valentine Day....kann

Ingat Sabda Rasulullah
Hadis “Sesiapa yang menyerupai sesuatu kaum, maka dia dalam kalangan mereka”diriwayatkan daripada beberapa orang sahabat; AbdulLah bin ‘Umar, Huzaifah bin al-Yaman dan Anas bin Malik. Antara ahli hadis yang mengumpul hadis ini; Abu Daud, Ahmad bin Hanbal, Ibn Abi Syaibah, al-Bazzar dan lain-lain. Hadis dinilai oleh Ibn Taimiyyah (w. 728H) sebagai sahih, al-Iraqi (w. 806H) juga menilai sebagai sahih, Ibn Hajar al-‘Asqalani (w. 852H) menyatakan ia ‘hasan’ dan demikian juga al-Albani.

ok..so berdasarkan kajian saya yang tak seberapa..ada beberapa versi mana asal usul hari ibu ini...salah satunya ialah sambutan menyambut ibu Nabi Musa ,Maryam (THE VIRGIN MARY)...dan versi dari greek ada juga tapi saya tak berapa faham so check it out sendiri la ok.

mother day history

Kesimpulannya...Pada pendapat saya sambutan ini asalnya memanglah perkara yang baik..

tapi lihatlah jauh sikit hari ini kita sambut hari ibu macam mereka..satu hari nanti apa lagi sambutan yang kita akan sambut sama macam mereka..Syaitan itu Kreatif..dan Kafirin pun memang dari dulu planning baik punya nak jatuhkan Islam..jadi..sedar-sedarlah

Bukan nak melarang hargai ibu anda..tetapi laksanakanlah dengan cara yang lebih baik..contohnya hargai ibu anda setiap hari..kalau nak buat satu hari yang special pun..jangan lah sambut pada tarikh yang sama dengan tarikh yang mereka pilih (10 april)..

disini ada beberapa video yang jadi rujukan

1 comment: