Labels

Saturday, October 27, 2012

Fitrah Takkan Pernah Berubah


Alhamulillah..untuk sekian lama...ada pun masa untuk saya update blog nie....
Hidayah itu milik Allah...tapi itu bukan alasan untuk kita terus menunngu ia sampai tanpa usaha
HIDAYAH PERLU DICARI BUKAN DITUNGGU!!
dalam post kali nie saya nak cerita pasal fitrah.....
kita liaht sekeliling kita sekarang,banyak masalah kan?...tak terfikir ke,kenape kita semua jadi camnie.Apasal susah sangat nak berubah jadi lebih baik ni?...
Last-last keluar ayat nie  "aah,tak kesahlah,,malas aku nak fikir banda nie,buat leceh je,,baik pergi enjoy"

Emm..biasa tak berlaku pada korang atau pada kengkawan korang...??
kita berbalik pada FITRAH...
Apa tu FITRAH...FITRAH ialah ketetapan yang tebaik yang telah ditentukan oleh Allah untuk hambaNya...
Jadi FITRAH manusia..seperti yang saya selalu post..manusia ...suka pada kebaikan,kesucian,ketenangan dan segala benda yang baik...
Cuma ia telah dikotori dengan hasutan Syaitan dan Nafsu..
Mungkin pemahaman yang Allah kurniakan berbeza bagi setiap orang..tapi FITRAHnya tetap sama..
Setiap orang sedikit sebanyak ada keinginan untuk berubah jadi lebih baik...tak kesahlah jahat mana sekalipun orang tu,,,,
Jadi kalau ada kawan kita cakap...aku memang jahat,aku memang camnie, atau  Tu kau,baik,,,Aku lain,,,,
Cakap balik kat diorang kau denang aku memang lain tapi kau tetap manusia FITRAH kita samalah...
Cinta pada kebaikan,kebersihan,kesucian dan Perhambaan kepada Allah
Jadi kalau susah nak Berubah...mintalah bantuan dan keampunan pada Allah...Kan Allah dah berfirman dalam Al-Quran

قَالَ مُوسَى لِقَوْمِهِ اسْتَعِينُوا بِاللّهِ وَاصْبِرُواْ إِنَّ الأَرْضَ لِلّهِ يُورِثُهَا مَن يَشَاءُ مِنْ عِبَادِهِ وَالْعَاقِبَةُ لِلْمُتَّقِينَ  

(Pengikut-pengikut Nabi Musa merayu, lalu) Musa berkata kepada kaumnya: "Mintalah pertolongan kepada Allah dan bersabarlah, sesungguhnya bumi ini kepunyaan Allah, diwariskannya kepada sesiapa yang dikehendakiNya dari hamba-hambaNya; dan kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertaqwa".  
(Surah Al-A'raaf,ayat 128)
Allah berfirman : "Mintalah kepadaKu,Niscaya akan aku kabulkan"
(Surah Al-Mu'min,ayat 60)
Jadi Selamat Berubah Kepada Yang Lebih Baik...

Ingat,,tak susah pun...FITRAH TAKKAN PERNAH BERUBAH



No comments:

Post a Comment